V Máriinej škole- ako sa pripraviť na zasvätenie Panne Márii ?(Poznámky na nedeľu)

Poznámky otca Ľubomíra k nedeľnému evanjeliu. Ak ich chcete pravidelne dostávať, zapíšte sa k odberu noviniek na konci tohto textu a obdržíte ich už v sobotu večer. Tu sú poznámky uverejnené niekoľko dní neskôr.

Pripravené podľa Rímskeho misála z roku 1954, z pred liturgickej reformy po II. Vatikánskom koncile.

Milí priatelia. Zdieľam s Vami niekoľko poznámok k Vašej osobnej modlitbe a rozjímaniu nad čítaniami tejto nedele. Tentokrát na Mariánsku tému, ktorá môže byť vhodným rozjímaním aj pred Zasvätením Ruska a Ukrajiny Nepoškvrnenému srdcu Panny Márie, ktoré vykoná v piatok Pápež František a všetci sa s ním zjednotíme v tomto akte.

V týchto rozjímaniach sa budem vždy odvíjať od Tradičného misála, čo aj tým, ktorý chodia na obnovenú liturgiu pomôže pochopiť viac do hĺbky túto 1500 ročnú, hlbokú duchovnú tradíciu, poklad katolíckej Cirkvi. S pomocou Božou budem posielať tieto poznámky každú sobotu večer, výhradne prostredníctvom Noviniek- emailom. Následne budú dodatočne aj uverejnené.

Jeden z najväčších teológov minulého storočia, Reginald Garrigou Lagrange v jednej autobiografickej poznámke poznamenáva, že ako mladý študent bol ponorený v mnohých abstraktných témach filozofie, avšak si uvedomil že jeho pohľad bol nevyvážený. Vtedy si uvedomil, že potrebuje duchovnú matku, ktorá má nekonečnú nežnosť a múdrosť. Nemusím poznamenávať, že táto duchovná matka bola Panna Mária, ktorej zasvätil každú knihu, ktorú napísal (a bolo ich viac ako 100).

  1. Úcta Cirkvi k Preblahoslavenej Panne Márii patrí k samej podstate kresťanského kultu.“ Preblahoslavenej Panne „Cirkev právom preukazuje osobitný kult. Veď už od najstarších čias sa Preblahoslavená Panna uctieva pod titulom ,Bohorodička‘ a veriaci sa v modlitbách utiekajú pod jej ochranu vo všetkých nebezpečenstvách a potrebách… Tento kult…, hoci je celkom osobitný, sa podstatne líši od kultu adorácie, ktorý sa preukazuje vtelenému Slovu rovnako ako Otcovi a Duchu Svätému, a nanajvýš ho napomáha.“ Svoje vyjadrenie nachádza v liturgických sviatkoch zasvätených Božej Matke a v mariánskych modlitbách, ako je svätý ruženec, (2678) ktorý je „súhrnom celého evanjelia – totius Evangelii breviarium“. (KKC 971)

  2. Dnešné evanjelium nám predkladá divákov Ježišovho zázraku, ktorý vyháňa zlého ducha, ktorý ho obviňujú, že tak koná v mene Belzebuba. Napokon sme počuli chválu Ježišovej Matky, Márie. "Blahoslavený život, ktorý Ťa nosil a prsia ktoré si požíval." Napriek tomu, že človek, ktorý vyriekol tieto slová ľudsky uveril, že Ježiš koná Božou silou, ešte nemohol pochopiť podstatu, ktorú dodáva Ježiš. Človek si namýšľa o veľkosti osobnosti vo vzťahu priateľstva či príbuzenstva. Avšak Mária nie je len preto výnimočná, lebo je Božou Matkou, ale je Božou matkou, pretože "počúvala Božie slovo a zachovávala ho". Táto skutočnosť platí analogicky aj o nás. To, že sme katolíci, ešte neznamená, že sme dobrí. Ale naše nasledovanie Božej vôle- zjavenej predovšetkým skrze náuku Cirkvi- jej žitie, nás robí milými v Božích očiach a vtedy sme kresťanmi -katolíkmi v pravom slova zmysle. 

  3. Minulú nedeľu sme rozjímali o potrebe duchovného premenenia skrze náš duchovný život. Dnešná nedeľa nám ukazuje jednu podstatnú cestu k duchovnému premeneniu- školu Panny Márie. Ako to už vyššie definoval Katechizmus katolíckej cirkvi, mariánska úcta nie je nejaké "optional", čo si niekto zvolí, alebo iný nie. Patrí k podstate kresťanskej viery. Je mimoriadnou udalosťou, že práve počas týchto dní zareagoval na výzvu ukrajinských biskupov aj pápež František, s tým, že zasvätí Rusko i Ukrajinu Nepoškvrnenému srdcu Panny Márie, tak ako to žiadala Mária počas svojich zjavení vo Fatime. 

  4. V introite, teda úvodnom speve dnešnej liturgie sme spievali "Oculi mei semper ad Dominum" - moje oči sú neustále upriamené na Pána, a v Epištole nás Pavol pozýva - "estóte imitatóres Dei" budťe napodobňovateľmi Boha. Každý z nás bol v krste pozvaný premieňať každú sekundu nášho života v život Krista. Tak, ako si Boh vyvolil pre druhú Božskú osobu, aby si na seba zobrala ľudské telo Máriu, tak to činí aj v našom prípade. Ak sa chceme viac podobať na Krista, najistejšou cestou je "skrze Máriu". Učiteľom tejto duchovnej cesty, odporúčaným pápežmi od Leva XIII., cez Pia XII., až po Jána Pavla II., je svätý Ľudovít Mária Grignion z Montfortu. 

  5. Pápež Pius XII., počas jeho kanonizácie 2.7.1947 povedal nasledovné: "Veľkým prameňom celej jeho apoštolskej služby, jeho veľkým tajomstvom, ako prilákať duše a odovzdať ich Ježišovi, je oddanosť Márii. Na nej zakladá všetky svoje činy: v nej je všetka jeho istota a vo svojej dobe nemohol nájsť účinnejšiu zbraň. Neradostnej askéze, temnej hrôze, pyšnej depresii jansenizmu stavia do protikladu synovskú, dôverčivú, vrúcnu, expanzívnu a účinnú lásku zbožného Máriinho služobníka k tej, ktorá je útočiskom hriešnikov, Matkou Božej milosti, naším životom, našou sladkosťou, našou nádejou. Je tiež naším obhajcom; obhajcom, ktorý je postavený medzi Boha a hriešnika a ktorý sa usilovne dovoláva milosti sudcu, aby naklonil jeho spravodlivosť, a dotýka sa srdca vinníka, aby prekonal jeho tvrdohlavosť. Vo svojom presvedčení a skúsenosti s touto úlohou Márie misionár so svojou malebnou jednoduchosťou vyhlásil, že "žiadny hriešnik jej nikdy neodolal, keď jej položil ruku na golier s ružencom".

  6. V jeho známom diele, "O pravej úcte k Panne Márii", ktorá je klenotom duchovného života (Ján Pavol II. z neho čítal niekoľko strán počas celého svojho života). Vystríha nás, že Pohŕdanie či ľahostajnosť voči svätej Panne je najistejším a neomylným rozlišovacím znakom bludára, čiže človeka mylnej náuky alebo iného zatratenca, od vyvoleného" (b.30). Ďalej nás svätec poúča, že "najvážnejším dôvodom, prečo teraz Duch Svätý nerobí také zjavné divy v dušiach je, že v nich nenachádza dostatočne veľké zjednotenie so svojou vernou a nerozlučnou Nevestou" (b.36) a inde "neverím, že by niekto mohol dosiahnuť dôverné spojenie s naším Pánom a dokonalú vernosť Duchu Svätému bez úzkeho spojenia so svätou Pannou a bez veľkej závislosti na jej pomoci." (b.43).

  7. Je to práve svätý Ľudovít, ktorý anticipuje náuku Fatimy, keď hovorí, že ako sa Spása sveta začala cez Máriu, takisto bude cez ňu aj dokonaná (b.49). Nech sú naše srdcia naplnené vďačnosťou za skutočnosť, že 25. marca bude Rusko zasvätené Panne Márii, tak ako to ona sama počas svojich zjavení vo Fatime žiadala. Napĺňa nás to nádejou, že Kráľovstvo Márie, ktoré je znamením pokojných čias, kedy sa veľká časť ľudstva obráti k uctievaniu Boha je blízko. Ak má byť toto pôstne obdobie, časom duchovnej obnovy, bude ním len vtedy, keď si obnovíme náš vzťah k Márii, skrze prehĺbenú Mariánsku úctu. Je najvyšší čas, aby sme obnovili aj časté súkromné púte na miesta jej zasvätené a pravidelne jej zverovali ťažkosti nášho každodenného života. 

S láskou Vás žehná Váš,

o. Ľubomír

PS: Neváhajte sa na mňa obrátiť s Vašimi otázkami a postrehmi na info@oteclubomir.sk. Prosím aj o Vašu modlitbu za moje čoskoré prinavrátenie sa k plnému zdraviu. Srdečná vďaka.

 

Previous
Previous

Svet očami otca Ľubomíra (7) Aký má zasvätenie Ruska zmysel ?

Next
Next

Exkluzívne: Biskup Schneider o zasvätení Ruska a Ukrajiny pápežom Františkom