Exkluzívne: Biskup Schneider o zasvätení Ruska a Ukrajiny pápežom Františkom

21. marca 2022 (Rím) - Keďže sa pápež František pripravuje na zasvätenie Ruska a Ukrajiny Nepoškvrnenému Srdcu Panny Márie 25. marca, biskup Athanasius Schneider sa delí o svoje myšlienky týkajúce sa tejto historickej udalosti a o to, čo by mali veriaci očakávať, ak sa zasvätenie uskutoční podľa želania Panny Márie.

Pomocný biskup kazašskej Astany, ktorý svoje prvé roky strávil v sovietskej podzemnej cirkvi a ktorý postavil najväčší kostol v strednej Ázii a zasvätil ho Fatimskej Panne Márii, okrem nádeje na mier hovorí aj o rozhodnutí zahrnúť do zasvätenia aj Ukrajinu, o význame účasti Benedikta XVI. a o nádeji na možné zjednotenie s pravoslávnymi prostredníctvom tohto aktu.

 Biskup Schneider, ktorý v našej knihe z roku 2019  s názvom "Christus Vincit“: povedal, že podľa jeho názoru sa zasvätenie Ruska doteraz neuskutočnilo podľa želania Panny Márie. Kniha Christus Vincit vyjde začiatkom mája tohto roku aj v Slovenskom jazyku. Pre viac informácií sledujte túto webstránku. 

Prinášam Vám preklad rozhovoru, ktorý včera zverejnil portál Onepeterfive s biskupom Schneiderom o tomto zasvätení:  

(Diane Montagna): Vaša excelencia, čo by mali mať na pamäti čitatelia, ktorí možno nepoznajú históriu a podrobnosti žiadosti Panny Márie vo Fatime, aby bolo Rusko zasvätené jej Nepoškvrnenému srdcu?

(Biskup Atanáz Schneider): Ako by ste sa mali na to pozrieť? Čitateľom by som ponúkol nasledujúci úryvok z článku otca Davida Francisquiniho, ktorý bol uverejnený v brazílskom časopise "Revista Catolicismo" (č. 836, Agosto/2020) a má názov "A consagração da Rússia foi efetivada como Nossa Senhora pediu?" (Bolo zasvätenie Ruska vykonané tak, ako to žiadala Panna Mária?). Domnievam sa, že autor v nej stručne zhrnul podstatné prvky. Píše:

Pri zjavení 13. júla 1917 Panna Mária povedala deťom, že Boh "potrestá svet za jeho zločiny vojnou, hladom a prenasledovaním Cirkvi a Svätého Otca. [...] Aby sme tomu zabránili, prídem požiadať o zasvätenie Ruska môjmu Nepoškvrnenému Srdcu a o prijímanie pokánia v prvé soboty. Ak budú moje žiadosti vypočuté, Rusko sa obráti a nastane mier; ak nie, bude šíriť svoje omyly po celom svete, podporovať vojny a prenasledovanie; dobrí budú umučení, Svätý Otec bude musieť veľa trpieť, rôzne národy budú vyhladené; nakoniec však moje Nepoškvrnené Srdce zvíťazí. Svätý Otec mi zasvätí Rusko, ktoré sa obráti, a vo svete nastane obdobie mieru."

 O dvanásť rokov neskôr, 13. júna 1929, počas pobytu v Tuí v Španielsku mala sestra Lucia videnie, v ktorom jej Panna Mária povedala: "Prišiel čas, keď Boh žiada Svätého Otca, aby v spojení so všetkými biskupmi sveta zasvätil Rusko môjmu Nepoškvrnenému Srdcu a sľúbil, že ho týmto spôsobom zachráni." Ešte v roku 1929 sa vidiečanka s touto žiadosťou obrátila na pápeža Pia XI. a v nasledujúcom roku napísala svojmu spovedníkovi, o. Josému Bernardovi Gonçalvesovi SJ, správu o tom, že náš Pán ju nabádal, aby požiadala Svätého Otca o schválenie reparačnej pobožnosti prvých sobôt. A dodala: "Ak sa nemýlim, dobrý Boh sľubuje, že ukončí prenasledovanie v Rusku, ak sa Svätý Otec uráči vykonať a rovnako nariadi biskupom katolíckeho sveta vykonať slávnostný a verejný akt zadosťučinenia a zasvätenia Ruska Najsvätejším Srdciam Ježiša a Márie."

V neskoršej dôvernej komunikácii sa Náš Pán sťažoval sestre Lucii: "Nechceli vyhovieť mojej žiadosti. Tak ako francúzsky kráľ, budú sa kajať;, ale bude to neskoro. Rusko už bude šíriť svoje omyly po celom svete." V liste svojmu spovedníkovi z 18. mája 1936 sestra Lucia vyhlasuje: "Dôverne som sa o tejto veci rozprávala s naším Pánom a pred chvíľou som sa ho spýtala, prečo neobrátil Rusko bez toho, aby Jeho Svätosť urobila toto zasvätenie." Takúto odpoveď dostala sestra Lucia od Ježiša: "Pretože chcem, aby celá moja Cirkev uznala toto zasvätenie ako triumf Nepoškvrneného Srdca Panny Márie, aby potom rozšírila svoju úctu a popri úcte k môjmu Božskému Srdcu zaradila aj úctu k tomuto Nepoškvrnenému Srdcu."

 Po vypuknutí druhej svetovej vojny sa sestra Lucia obrátila priamo na nového pápeža Pia XII: "V niekoľkých dôverných komunikáciách náš Pán neprestával naliehať na túto žiadosť a v poslednom čase sľuboval - ak Vaša Svätosť bude chcieť zasvätiť svet Nepoškvrnenému Srdcu Panny Márie, s osobitnou zmienkou o Rusku, a nariadi, aby tak v spojení s Vašou Svätosťou urobili tak všetci biskupi sveta- urobili - skrátiť dni súženia, ktorými sa rozhodol potrestať národy za ich zločiny prostredníctvom vojny, hladu a rôznych prenasledovaní Svätej Cirkvi a Vašej Svätosti."

 Od roku 1984 až do pádu Berlínskeho múru sestra Lucia tvrdila, že žiadne z dovtedy vykonaných zasvätení nebolo "platné" (v tom zmysle, že by spĺňalo požiadavky stanovené Pannou Máriou). V rozhovore, ktorý poskytla v roku 1985 časopisu Sol de Fátima, neoblomne vyhlásila, že v súvislosti s tými, ktoré vykonal Ján Pavol II. vo Fatime (1982) a v Ríme (1984): "Nebola tam účasť všetkých biskupov, a nebolo spomenuté ani Rusko." V liste z 8. novembra 1989 sestra Lucia uviedla: "Áno [zasvätenie] sa uskutočnilo tak, ako to žiadala Panna Mária, 25. marca 1984." A po rozhovore kardinála Tarcisia Bertoneho údajne vyhlásila: "Už som povedala, že zasvätenie, ktoré si želala Panna Mária, sa uskutočnilo v roku 1984 a bolo prijaté v nebi."

 (DM) Vaša excelencia, ako si vysvetľujete túto zmenu v myslení sestry Lucie v rozpätí iba štyroch rokov?

 (+AS): Francesquini v uvedenom článku ponúka túto pravdepodobnú odpoveď:

 Je oprávnené predpokladať, že sestra Lucia sa pri prehodnocovaní aktu Jána Pavla II. v roku 1984 nechala ovplyvniť atmosférou optimizmu, ktorá sa vo svete rozšírila po rozpade sovietskeho impéria. Treba poznamenať, že sestra Lucia nemala charizmu neomylnosti pri interpretácii vznešeného posolstva, ktoré dostala. Preto je na cirkevných historikoch, teológoch a pastieroch, aby analyzovali súlad týchto výrokov, ktoré zozbieral kardinál Bertone, s predchádzajúcimi vyjadreniami samotnej sestry Lucie. Jedno je však jasné: plody zasvätenia Ruska Nepoškvrnenému Srdcu Panny Márie, ktoré ohlásila Panna Mária, sa ani zďaleka nenaplnili. Vo svete nie je pokoj.

 (DM): Veríte, že zasvätenie Ruska Panne Márii sa uskutočnilo?

 (+AS): V 19. kapitole našej knihy "Christus Vincit: (Angelico Press, 2019- kniha čoskoro vyjde v Slovenčine) sme sa zaoberali touto otázkou.

Vtedy som povedal: "V tomto prípade je potrebné, aby sme si uvedomili, že sme sa stretli s Kristom: Ako vieme, 24. marca 1984 pápež Ján Pavol II. zasvätil celé ľudstvo Nepoškvrnenému srdcu v prítomnosti skutočnej, originálnej sochy z Fatimy na Námestí svätého Petra. Pri tomto zasvätení osobitne spomenul tých ľudí, ktorých zasvätenie si Panna Mária želá. Išlo teda o implicitné zasvätenie Ruska.V katedrále Panny Márie Fatimskej v Karagande sa v rámci mariologického kongresu slávilo sté výročie prvého zjavenia Panny Márie vo Fatime 13. mája 2017. Pápež František pri tejto príležitosti vyslal pápežského legáta, kardinála Pavla Jozefa Cordesa, a v homílii kardinál Cordes spomenul tzv. zasvätenie Ruska Nepoškvrnenému Srdcu, ktoré v roku 1984 vykonal pápež Ján Pavol II. Povedal, že niekedy po zasvätení v roku 1984 ho pápež pozval do svojho bytu na večeru a počas tohto stretnutia sa Svätého Otca spýtal: "Prečo ste výslovne nezasvätili Rusko?" Ján Pavol II. mu odpovedal: "Bol to môj úmysel." Pápež potom dodal, že kvôli obavám vatikánskych diplomatov nemohol vykonať zasvätenie tak, ako pôvodne zamýšľal, teda zasvätiť Rusko explicitným spôsobom. Vidíme teda, že kvôli politickým dôsledkom, ktoré predstavovala vatikánska diplomacia, pápež Ján Pavol II. vykonal zasvätenie týmto implicitným spôsobom. Toto sú fakty. Sestry Lucie sa na tento akt pýtali. Povedala: "Nebo ho prijalo." Ale táto veta sestry Lucie alebo iné podobné vety pre mňa neznamenajú, že tento akt bol najdokonalejší. Samozrejme, keď pápež prednesie takú krásnu modlitbu a zasvätenie, nebo to prijme. Nebo prijíma každú úprimnú a krásnu modlitbu. Ale to podľa mňa neznamená, že v budúcnosti nemôže byť urobený dokonalejší akt zasvätenia, ktorý nebo tiež prijme a akceptuje.

 (DM): Veríte teda, že zasvätenie, o ktoré Panna Mária žiadala vo Fatime, bolo vykonané, alebo nie?

 (+AS): Ešte sa neuskutočnilo tak, ako to žiadala Panna Mária. Podľa môjho názoru sa zasvätenie musí vykonať dokonalejšie, a to znamená s výslovným uvedením Ruska spolu s ostatnými podmienkami, ako to určila Panna Mária. Dúfam a verím, že jedného dňa dokonalým aktom zasvätenia Ruska Nepoškvrnenému Srdcu budúcim pápežom nebo vyleje mnoho hojných milostí pre Cirkev a ľudstvo a pre úplné obrátenie Ruska (Christus Vincit, s. 299-300). 

(DM): Petra, 25. marca, na sviatok Zvestovania Panny Márie, zasvätí pápež František Rusko a Ukrajinu Nepoškvrnenému Srdcu Panny Márie. Tlačový úrad Svätej stolice informoval novinárov, že samotné zasvätenie sa pravdepodobne uskutoční okolo 18.30 h (Rím), teda na záver kajúcej bohoslužby. Vatikán tiež potvrdil, že pápež František pozval svetových biskupov a ich kňazov, aby sa k nemu pripojili pri tomto svätorečení. Niektorí ľudia sa pýtajú, prečo pápež zaradil Ukrajinu a či jej zaradenie nepredstavuje prekážku pri plnení s konkrétnej žiadosti Panny Márie. Čo by ste povedali tým, ktorí sa nad tým pozastavujú?

 (+AS): Vzhľadom na súčasnú bolestnú vojnu na Ukrajine je úplne pochopiteľné, že pápež František spomenul aj Ukrajinu. Treba tiež vziať do úvahy, že v júli 1917, keď Panna Mária prvýkrát hovorila o zasvätení Ruska, patrila veľká časť územia dnešnej Ukrajiny Ruskému impériu, ktoré niektoré oblasti tohto územia pomenovalo "Malé Rusko" a "Južné Rusko". Keby dnes pápež spomínal len Rusko, veľká časť územia (t. j. väčšina dnešnej Ukrajiny), ktorú mala Panna Mária v júli 1917 pred očami, by bola zo zasvätenia vylúčená. 

(DM): Niektorí tvrdili, že pápež, aby verne odpovedal na žiadosť Panny Márie, musí "nariadiť" a nielen "pozvať" svetových biskupov, aby sa k nemu pripojili pri zasvätení Ruska Nepoškvrnenému Srdcu. Ako by ste reagovali na túto obavu? Aké sú podľa vás podstatné prvky, ktoré treba zahrnúť do zasvätenia, a čo podstatné nie je?

 (+AS): V žiadosti Panny Márie treba rozlišovať podstatné prvky od druhotných. Podstatné prvky sú podľa môjho názoru tieto: zasvätenie Nepoškvrnenému Srdcu Panny Márie (a nie iba "Matke Božej" alebo "Panne Márii"); výslovná zmienka o Rusku (dodatočná zmienka o inom národe blízkom Rusku alebo o všetkých národoch sveta nezneplatní zasvätenie, pretože je v ňom obsiahnutý podstatný prvok "Rusko"); aby sa uskutočnilo v jednote so všetkými biskupmi (táto jednota nemusí zahŕňať sto percent biskupov z kvantitatívneho hľadiska, ale celý episkopát v morálnom zmysle. V podobnom zmysle, ak by sa pápež na ekumenickom koncile pripojil k doktrinálne správnej menšine a odmietol heterodoxnú väčšinu, vyhlásená doktrína alebo dogma by bola učením celej Cirkvi, aj keď ju pápež vyhlásil spolu s menšou časťou episkopátu). Spôsob, akým pápež vyzve biskupov, aby sa zúčastnili na akte vysviacky (či už formálnym pozvaním alebo výslovným príkazom), je podľa môjho názoru druhoradý. 

(DM): Je zmienka o uzmierujúcom prijímaní počas piatich prvých sobôt nevyhnutná?

(+AS): Ako sme už uviedli, Panna Mária pri zjavení 13. júla 1917 povedala, že aby zabránila Božím trestom (vojne, hladu a prenasledovaniu Cirkvi a Svätého Otca), príde požiadať o zasvätenie Ruska svojmu Nepoškvrnenému Srdcu a o prijímanie odčinení- konanie pokánia v prvé soboty. "Ak budú moje žiadosti vypočuté," povedal, "Rusko sa obráti a nastane mier." Neskôr v liste z roku 1929 svojmu spovedníkovi, o. Josému Bernardovi Gonçalvesovi SJ, sestra Lucia informovala, že náš Pán ju nabádal, aby požiadala Svätého Otca o schválenie reparačnej pobožnosti prvých sobôt. Podľa môjho názoru schválenie praxe odčiňujúceho svätého prijímania počas prvých sobôt nemusí byť nevyhnutne výslovne zahrnuté vo formule zasvätenia. Pápežský súhlas by sa mohol prejaviť napríklad aj v dekréte Apoštolskej penitenciárie, v ktorom by sa uvádzalo, že veriaci, ktorí praktizujú odčiňujúce sväté prijímanie počas piatich prvých sobôt, získajú plnomocné odpustky. Takýto dekrét vo všeobecnosti naznačuje, že ho schválil Svätý Otec.

(DM): Je dôležité, aby tu ľudia mali na pamäti aj otázku verejného a súkromného zjavenia?

(+AS): Treba starostlivo rozlišovať medzi verejným Božím zjavením a súkromným zjavením. Posolstvá v zjaveniach Panny Márie vo Fatime a neskôr samostatne sestre Lucii, aj keď ich Cirkev uznala za nadprirodzený charakter, sú predsa len súkromným zjavením. Cirkev nás v tomto smere učí:

Kresťanská ekonómia teda, keďže je novou a definitívnou zmluvou, nikdy nepominie; a pred slávnym zjavením nášho Pána Ježiša Krista nemožno očakávať žiadne nové verejné zjavenie (II. vatikánsky koncil, Dei Verbum, 4).

V priebehu vekov sa vyskytli takzvané "súkromné" zjavenia, z ktorých niektoré boli uznané autoritou Cirkvi. Nepatria však do pokladu viery. Ich úlohou nie je vylepšiť alebo doplniť Kristovo definitívne Zjavenie, ale pomôcť plnšie podľa neho žiť v určitom období dejín. Vedený Magistériom Cirkvi, sensus fidelium vie v týchto zjaveniach rozoznať a prijať všetko, čo predstavuje autentickú výzvu Krista alebo jeho svätých pre Cirkev. Kresťanská viera nemôže prijať "zjavenia", ktoré si nárokujú prekonať alebo opraviť Zjavenie, ktorého naplnením je Kristus, ako je to v prípade niektorých nekresťanských náboženstiev a tiež v niektorých nedávnych sektách, ktoré si zakladajú na takýchto "zjaveniach" (Katechizmus Katolíckej cirkvi, 67).

 (DM): Ak obsahuje základné prvky, aké účinky by mali veriaci očakávať od zasvätenia?

 (+AS): Účinok úkonu zasvätenia Ruska Nepoškvrnenému Srdcu Panny Márie, aj keď sa vykoná dokonalým spôsobom podľa žiadosti Panny Márie, by sa nemal chápať ako sviatosť, ktorej účinok vyplýva z jej platného slávenia (ex opere operato). Úkon zasvätenia je z teologického hľadiska sväteninou (sacramentale), ktorej účinok závisí predovšetkým od modlitby Cirkvi (ex opere operantis ecclesiae). Katolícka teológia spresňuje, že sväteniny (sacramentalia) milosť nevyvolávajú, ale pripravujú na ňu. Úkon zasvätenia nemá automatický, okamžitý a veľkolepý či senzuálny účinok. Boh si vo svojej zvrchovanej, múdrej a tajomnej Prozreteľnosti vyhradzuje právo určiť čas a spôsob uskutočnenia účinkov konsekrácie. Je dobré mať na pamäti slová nášho Pána: "Nie je vašou vecou poznať časy a chvíle, ktoré Otec vložil do svojej moci" (Sk 1, 7). Spôsob, akým Božia Prozreteľnosť vedie dejiny spásy a dejiny svojej Cirkvi, sa zvyčajne vyznačuje organickým rastom a postupnosťou. Našou úlohou je robiť to, čo povedala Božia Matka; ostatné určuje Prozreteľnosť podľa časov a spôsobov, ktoré nám ešte nie sú známe. Ako povedal svätý Augustín, až do Kristovho príchodu "bude Cirkev putovať uprostred prenasledovania sveta a Božej útechy" (porov. De civitate Dei, 18, 51).

 (DM): Vaša excelencia, aké sú vaše nádeje na zasvätenie Ruska?

 (+AS): Treba dúfať, že zasvätenie Ruska urýchli jeho obrátenie, ktoré nevyhnutne zahŕňa zjednotenie Ruskej pravoslávnej cirkvi s Apoštolským stolcom, a tým sa stane skutočne katolíckou. Až potom dôjde k skutočnému obráteniu v Božích očiach, pretože obrátenie nemôže byť polovičaté. Biskup Alexander Chira (+ 1983), gréckokatolícky biskup podzemnej cirkvi zo Zakarpatska (Podkarpatská Rus), ktorý žil v exile v Karagande v Kazachstane, vo svojej poslednej kázni, prednesenej v nemčine, 13. mája 1983 povedal

 V portugalskej Fatime zjavila Matka Božia naseldovné: Rusko sa obráti ku katolíckej jednote (Russland bekehrt sich zur Katholischen Einigkeit). Bolestné rozdelenie medzi východnou a západnou Cirkvou už 900 rokov odtrháva Rusko od pravej Kristovej Cirkvi. Pokusy zaceliť túto starú ranu v Kristovom mystickom tele sa uskutočnili už viackrát. Ľudská zloba, neprávosť a ľstivosť zmarili najláskavejšie a najušľachtilejšie snahy Katolíckej cirkvi. A teraz nečakane milujúca Božia Matka berie vec do vlastných rúk. Zjavila sa vo Fatime trom deťom. Nie je zarážajúce, že sa nezjavila erudovaným mocným vojenským veliteľom, ale iba trom jednoduchým dedinským deťom! A zjavila sa: Rusko sa obráti na katolícku vieru!

Musíme tiež dúfať, že zasvätenie Ruska urýchli triumf Nepoškvrneného Srdca Panny Márie, ktorý bude spočívať v autentickej obnove života Katolíckej cirkvi, t. j. v novom lesku čistoty katolíckej viery, posvätnosti liturgie a svätosti kresťanského života.

Napokon musíme dúfať, že zasvätenie Ruska urýchli éru mieru pre ľudstvo. Skutočný a trvalý mier v ľudskej spoločnosti však bude nastolený len vtedy, ak bude nad ľudskou spoločnosťou vládnuť Kristus. Ako napísal pápež Pius XI: "Nemenej nepochybné je, že ak urobíme všetko, čo je v našich silách, aby sme obnovili Kristovo kráľovstvo, budeme najúčinnejšie pracovať na trvalom svetovom mieri" (encyklika Ubi arcano, 49).

(DM): Osobný sekretár emeritného pápeža Benedikta XVI. arcibiskup Georg Gänswein potvrdil, že Benedikt XVI. sa 25. marca pripojí k pápežovi Františkovi a biskupom sveta v modlitbe za posvätenie Ruska a Ukrajiny. Vatikán uviedol, že tak urobí súkromne z kláštora Mater Ecclesiae, teda z kaplnky svojej rezidencie vo Vatikáne. Čo si myslíte o tejto správe?  

 (+AS): Je to radosť pre celú Cirkev, že bývalý pápež Benedikt XVI., ktorý je, samozrejme, jedným z najvýznamnejších členov súčasného svetového episkopátu, sa pripojí k zasväteniu Ruska Nepoškvrnenému Srdcu Panny Márie.

Vaše milodary umožnia vznik povzbudivých myšlienok a ich publikovanie. Akákoľvek čiastka je veľkou pomocou!

Previous
Previous

V Máriinej škole- ako sa pripraviť na zasvätenie Panne Márii ?(Poznámky na nedeľu)

Next
Next

PÁTER AMORTH VYSVETĽUJE VÝZNAM ZASVÄTENIA SA PANNE MÁRII