Môže byť Halloween znovu kresťanským sviatkom?

Zdroj: unsplash.org

S príchodom Halloweenu sa opäť rozprúdili debaty o tom, či by sa katolíci mali zapojiť do osláv. Mnohí tvrdia, že ide o neškodný sviatok pre deti, na ktorom sa katolíci môžu bezstarostne zúčastniť. Iní tvrdia, že teraz sa dostal do temnejších končín a vrátili sa pohanské a satanistické výjavy. Preto by mal byť pre katolíkov zakázaný.

A potom sú tu tí, ktorí hľadajú tretiu, strednú cestu, ktorá navrhuje alternatívne oslavy: Sviatok všetkých svätých alebo Sviatky jesene. Takto by sa mohol Halloween, pôvodne katolícky sviatok, „ rekresťanizovať“ a znovu ponúkať na podporu viery v nádeji, že sa z neho stane poučný moment pre všetkých dobrých kresťanov.

 

Halloween už nemožno ignorovať

Nájsť kresťanský spôsob oslavy Halloweenu je pre mnohých rodičov problém. Halloween nemožno ignorovať. Ich deti mu budú nevyhnutne vystavené.

Stal sa sviatkom, ktorý z ekonomického hľadiska prekonávajú len Vianoce. Mnoho rodín má teraz halloweenskú výzdobu vnútri aj vonku svojich domovov. Je to veľký slávnostný večer, pri ktorom Američania míňajú milióny dolárov na kostýmy a podujatia, a je to aj veľké nočné dobrodružstvo pre deti, ktoré sa zapájajú do tradičného koledovania.

Nemožno však ignorovať ďalší aspekt. Temnejšie oslavy Halloweenu posilňujú okultné, bizarné a desivé prvky. Vďaka novému vývoju v oblasti kostýmov je oblečenie zombie oveľa realistickejšie a desivejšie. Rastúca popularita satanistických hnutí, ako je Wicca, pomohla spopularizovať Halloween ako zasvätený sviatok. Moderný Halloween sa čoraz viac zameriava na pôvab zla, hrôzy a dokonca násilia.

Je iróniou, že liberálna spoločnosť, ktorá odsudzuje nárast násilia a zneužívania v iných oblastiach, proti tomuto krvavému a strašidelnému sviatku nič nenamieta.

 

Pohanské korene Halloweenu

Preto hľadanie tretej cesty môže byť úspešné len vtedy, ak kresťanský účel a význam Halloweenu prevládne nad dnešným pochmúrnym tónom. Tí, ktorí hľadajú alternatívy, sa musia vrátiť ku koreňom tohto sviatku, pohanským aj kresťanským, aby zistili, či sa dá niečo zachrániť.

Najstarší pôvod Halloweenu je problematický. Je nesporné, že Halloween má korene v keltskom jesennom sviatku Samhain. Zahŕňal mnoho povier a okultných obradov adresovaných druidskému vládcovi smrti. Niektorí historici tvrdia, že druidi praktizovali ľudské alebo zvieracie obete a dokonca okultné orgie na oslavu špeciálnych sviatkov. Preto bolo súčasťou osláv aj prezliekanie sa za zlých duchov a démonov.

Strašidelné a dokonca jedovaté aspekty pohanského sviatku bolo určite potrebné pokrstiť. Cirkev skutočne reagovala na takéto príležitosti zvrhnúť modly a oslobodiť ľudí od povier. Misionári často využili pohanské sviatky, aby namiesto nich zaviedli kresťanské sviatky alebo sväté dni.

 

Halloween, sviatok lásky pre chudobných

Presne to urobila Cirkev s Halloweenom. V 9. storočí bol tento pohanský sviatok nahradený dvojdňovou oslavou pripomínajúcou si všetkých spasených zosnulých. Sviatok všetkých svätých pripomína aj tých, ktorí neboli kanonizovaní, ale sú v nebi, takže aj oni majú svoj sviatok. Sviatok zosnulých pripomína úbohé duše, ktoré boli zachránené pred večnými plameňmi pekla, ale istý čas trpia v očistci.

V predvečer týchto dvoch sviatkov sa rozozvučali zvony a mestskí hlásnici pripomínali, aby sa všetci modlili za úbohé duše. V predvečer sviatku Všetkých svätých, ktorý sa neskôr skrátil na Halloween, chodili deti z chudobných rodín od domu k domu a dostávali jedlo a sladkosti výmenou za modlitby za duše mŕtvych. Toto „dušičkovanie“ (modlitba za duše zosnulých), ako sa to nazývalo, viedlo k predaju „dušičkových“ koláčov, ktoré sa stali súčasťou tradície. Na lakomcov čakali neškodné vtipy. 

Vinšujúci spievali:

Dušičky! Dušičky! Dušičkový koláč!

Prosím, dobrá pani, dušičkový koláč!

Jablkový, hruškový, slivkový alebo čerešňový,

všeličo dobré, nech sme všetci veselí.

Jeden pre Petra, dva pre Pavla

tretí pre toho, kto nás všetkých stvoril.

Halloween bol teda sviatkom, ktorý bol užitočný chudobným na zemi a ešte oveľa chudobnejším v očistci. Bol to čas veselosti, ale aj veľkej dobročinnosti.

 

Cirkev ako matka

Ak sú v liturgickom roku obdobia pokánia a pôstu, sú aj obdobia radosti. Cirkev ako pravá matka ponúka veriacim dni hodovania a radosti. Preto Cirkev nemá problém s oslavami, pri ktorých ľudia oblečení v kostýmoch idú navštíviť svojich blížnych.

V stredovekej Európe bolo veľmi obľúbené, že ľudia chodili v skupine priateľov preoblečení na návštevy do susedstva. Účastníci osláv spievali, veselili sa a predvádzali rôzne kúsky výmenou za občerstvenie, peniaze alebo prianie všetkého dobrého. V stredoveku bol tento typ zábavy veľmi obľúbený počas hlavných sviatkov, ktorých bolo veľa. Nezvrhli sa na hlučné alebo nemravné hody, ktoré trápia dnešný odkresťančený fašiang alebo iné podobné slávnosti.

 

Protestantský zákaz a spoločenská akceptácia

V protestantskej Amerike bol Halloween v koloniálnych časoch súčasťou zoznamu zakázaných náboženských praktík, ktorý niektoré radikálne sekty rozšírili aj na Vianoce. Halloween sa začal sláviť až v 19. storočí, keď ho írski katolícki prisťahovalci priniesli zo svojej pôvodnej vlasti. V 20. rokoch 20. storočia bola zavedená sekularizovaná verzia Halloweenu s koledovaním. V 50. rokoch 20. storočia sa sviatok postupne rozšíril a akceptoval.

Pri novších oslavách sa však zdôrazňuje jeho pohanský pôvod s predsmrtným a strašidelným podtónom. Prelínali sa s hororovými a „ slasher“ filmami (kde si ľudia ubližujú nožom), zábavami a podujatiami so zombie tematikou, aby sa z neho stal sviatok temnoty, ktorý zahŕňa zlú stránku duchovného sveta.

Halloween sa tak vrátil k svojmu pohanskému pôvodu a opustil svoje kresťanské dobročinné korene. Už nepatrí chudobným, ale tým, ktorí sa oddávajú zábave a pôžitkárstvu. Kedysi to bol sviatok nevinných detí, teraz k nemu patria aj dospelí, ktorí sa zabávajú. Tí, ktorí slávia, sa nemodlia za spásu chudobných duší, ale zdá sa, že majú radosť z duší zatratených.

 

Dá sa Halloween nanovo pokresťančiť?

Otázkou zostáva, či je možné Halloween v dnešnom svete znovu pokresťančiť. Podnikaví duchovní a rodičia našli alternatívy, ktoré zaujmú predstavivosť detí. Mnohé z nich zahŕňajú večierky, na ktorých sa deti prezliekajú za svätých, aby oslávili sviatok Všetkých svätých. Tieto alternatívne podujatia môžu byť užitočné na to, aby sa deťom odovzdala časť katolíckej kultúry. Majú však len malú váhu, pretože nemôžu konkurovať supermediálnej propagácii dnešného neopohanského Halloweenu. Deti budú stále vystavené strašidelnej stránke Halloweenu v obchodoch, školách alebo výzdobe v ich susedských domoch. Podobne ako iné aspekty modernej kultúry ich nemožno ignorovať ani odstrániť.

Organizovanie pokojného spolužitia medzi katolíckymi a pohanskými oslavami Halloweenu je taktika odsúdená na neúspech, pretože v nej chýba konfrontácia so zlom a potreba boja proti nemu. Tým sa dieťa pripravuje na neskoršiu porážku v živote, pretože všetci nakoniec musíme čeliť realite zla bez pomoci iných.

Preto jediným skutočným spôsobom, ako znovu pokresťančiť Halloween, je odmietnuť akékoľvek mierové spolužitie v určitých kultúrnych otázkach. Stane sa tak vtedy, keď kňazi a rodičia naučia deti konfrontovať sa so svetom, ktorý nie je možné ignorovať alebo sa mu vyhnúť. Aby sa mohli zapojiť do tohto boja spôsobom prirodzene primeraným ich veku, musia byť motivované k prehlbovaniu svojej viery, posilňované sviatostným životom a modlitbou.

Preto každá kresťanská oslava Halloweenu musí posilňovať myšlienku, že prebieha kultúrny boj medzi silami dobra a zla. Peklo existuje a jeho plameňom sa treba vyhýbať. Ako lepšie demonštrovať tieto pravdy než zdôraznením strašidelných prejavov zla, ktoré sa počas Halloweenu všade objavujú.

Mohla by to byť aj príležitosť zdôrazniť víťazstvo svätých nad zlom ich doby. Predvečer dvoch sviatkov, ktoré Cirkev slávi, by sa mohol opäť stať časom hostiny a pojedania sladkostí za duše, časom modlitby za úbohé duše trpiace v očistci.

John Horvat

Zdroj: aftp.it

Neváhajte mi napísať Vaše postrehy a nápady emailom na info@oteclubomir.sk

Vaše milodary umožnia vznik povzbudivých myšlienok a ich publikovanie. Akákoľvek čiastka je veľkou pomocou!

Každý týždeň nový podcast otca Ľubomíra o duchovnom živote a aktuálnom dianí nájdete na Youtube, Spotify alebo ApplePodcast.

Previous
Previous

Krvavé mučeníctvo a železná viera: Nezlomný biskup Vojtaššák a jeho boj za slovenskú Cirkev

Next
Next

AKO LGBTI HNUTIE BOJUJE ZA KULTÚRNU TRANSFORMÁCIU