Pozorní katolíci vnímajú tradičné tendencie pri prijímaní Eucharistie

Zdroj: commons.wikimedia.org

Eucharistia je ústredným bodom katolíckej liturgie, pretože je telom, krvou, dušou a božstvom nášho Pána Ježiša Krista. Toto by malo byť pre katolíkov základným krédom. Katolíci však vo všeobecnosti mnohokrát ignorujú plný význam Eucharistie.

Prieskum Pew Research Center z roku 2019 ukázal, že 69 % katolíkov v Spojených štátoch verí, že chlieb a víno používané pri prijímaní sú len symbolmi tela a krvi nášho Pána Ježiša Krista.

Tento prieskum zahŕňal aj nepraktizujúcich alebo len nominálnych katolíkov. Medzi praktizujúcimi katolíkmi sú však výsledky oveľa povzbudivejšie. V lete 2024 sa organizácia s názvom Real Presence Coalition (RPC) snažila preskúmať skutočné zmýšľanie praktizujúcich katolíkov o tejto sviatosti.

RPC sa označuje za „neformálnu skupinu vplyvných katolíkov, ktorí sa usilujú o obnovenie viery v skutočnú prítomnosť Ježiša Krista vo svätej Eucharistii“. V júli minulého roka RPC uskutočnila spomínaný prieskum a jeho výsledky zverejnila v septembri.

 

Praktizujúci katolíci

Cieľom prieskumu RPC bolo zistiť postoje a presvedčenie tých, ktorí berú svoje náboženské povinnosti vážne. O serióznosti svedčí skutočnosť, že 96 % respondentov sa zúčastňuje na svätej omši aspoň raz týždenne a polovica z tejto skupiny chodí (na svätú omšu) denne alebo niekoľkokrát týždenne. O niečo viac ako 40 % sa aspoň raz týždenne zúčastňuje na eucharistickej adorácii. Prevažná väčšina (84 %) je katolíkmi od detstva a ďalších 11 % konvertovalo pred viac ako desiatimi rokmi. V ostrom kontraste s prieskumom Pew Research 2019 97 % respondentov vyjadrilo úplnú vieru v reálnu prítomnosť.

Respondenti vyjadrili skutočne rôznorodé názory na tradičnú latinskú omšu (TLM) v porovnaní s liturgiou Novus Ordo (NOM). 21 % sa označilo za „výlučne TLM“, 36 % sa zúčastňuje len na NOM, zatiaľ čo najväčšia skupina, 43 %, sa označila za „prevažne NOM a občas TLM“. Takmer 80 % sa teda neidentifikuje ako „výlučne TLM“.

Respondenti uviedli mnoho dôvodov, prečo si myslia, že Eucharistia nie je poznaná a uctievaná. Vzhľadom na dôraz, ktorý RPC kladie na Eucharistiu, väčšina účastníkov bola ustarostená vzhľadom na prijímanie tejto sviatosti.

Viac ako polovica vyjadrila obavy z bežnej praxe prijímania na ruku a postojačky, pričom uviedla, že táto prax vedie k strate úcty a „zvyšuje riziko znesvätenia Eucharistie“. Väčšina uprednostňovala prijímanie na jazyk, pričom mnohí respondenti preferujú kľačanie počas prijímania.

Obzvlášť prekvapujúce bolo rozšírené znepokojenie nad používaním „mimoriadnych vysluhovateľov Eucharistie“. V dokumente Redemptionis Sacramentum z roku 2004 sa jasne uvádza, že „názov ‚‘vysluhovateľ Eucharistie‚‘ náležite patrí iba kňazovi. Aj z dôvodu svätenia sú riadnymi vysluhovateľmi svätého prijímania biskupi, kňazi a diakoni“. A pokračuje: „Ak si to navyše vyžadujú dôvody skutočnej nevyhnutnosti, diecézny biskup môže podľa právnych noriem delegovať na tento účel aj iného veriaceho laika ako mimoriadneho vysluhovateľa ad actum alebo ad tempus, pričom v danej situácii použije príslušnú formulu požehnania.

Kontext je jasný. Mimoriadni vysluhovatelia musia byť práve takí: mimoriadni.

V prípade mnohých svätých omší však prítomnosť týchto služobníkov nie je nijako výnimočná. Naopak, takmer na všetkých je prítomný aspoň jeden a často aj viac ako jeden. Myšlienkou tejto inovácie bolo rýchlejšie rozdávanie prijímania za predpokladu, že ušetrenie piatich minút pri omši je nejakým spôsobom dôležité.

Prevažná väčšina respondentov však vyjadrila obavy z tejto rozšírenej praxe. V skutočnosti 65 % respondentov uviedlo, že by urobili všetko pre to, aby mohli prijímať Eucharistiu priamo od kňaza.

 

Vylúčenie tých, ktorí sú v ťažkom hriechu

Ďalšou obavou súvisiacou s angažovanými laikmi je porušenie kánou 915 Kódexu kánonického práva. V ňom sa uvádza: „Exkomunikovaným a postihnutým interdiktom po uložení alebo vyhlásení trestu a iným, ktorí tvrdošijne zotrvávajú v zjavne ťažkom hriechu, sa nesmie dovoliť pristúpiť k svätému prijímaniu.“. Laici právom považujú za pretrvávajúci škandál udelenie odpustkov verejným činiteľom, ktorí podporujú a realizujú politiku v priamom rozpore s katolíckym učením.

Žiaľ, každý protest je niektorými členmi cirkevnej autority prijímaný tak, akoby to bola chyba pohoršenej osoby. Dôsledkom týchto reakcií je, že mnohí ľudia so slabo formovaným svedomím alebo tí, ktorí uvažujú o obrátení, považujú Cirkev za nedôslednú, slabú, pokryteckú a náchylnú na uprednostňovanie mocných. Nevyhnutným dôsledkom je, že vedenie Cirkvi stráca dôveru angažovaných laikov, tých, ktorých väzby na Cirkev sú slabé, a novopokrstených.

 

Námietky proti neúctivej atmosfére

Prekvapujúco vysoký počet ľudí vyjadril aj sklamanie z „nedostatku pokory a úcty v prítomnosti Eucharistie“ zo strany ostatných účastníkov a dokonca aj kňazov. Príliš veľa farností sa snaží podporovať „uvoľnenú“ atmosféru v mylnom presvedčení, že väčšina veriacich sa posvätnu vyhýba. Tento postoj má mnoho podôb.

Príliš často sa stáva, že sa pred a po svätej omši, a dokonca aj uprostred omše, po znaku pokoja, ešte pred rozdávaním svätého prijímania, vedú bežné a nepodstatné rozhovory. Takéto rozhovory sú neúctive k skutočnej prítomnosti nášho Pána či už vo svätostánku alebo na oltári.

Tieto nešťastné postoje sa odrážajú aj v nízkej úrovni oblečenia, v akom sa chodí na omšu. Žiaľ, žiadny iný aspekt nie je tak často prehliadaný, a to ani kňazmi, ktorí sa snažia podporovať úctu počas slávenia omše.

 

Uprednostňovanie tradičného

Tradične zmýšľajúci laici často pociťujú tieto obavy, ale nechávajú si ich pre seba. Obávajú sa, že ich označia za „exkluzivistov“, „odsudzujúcich“ alebo za jeden z mnohých výrazov, ktorými modernisti označujú svojich odporcov.

Príliš často sa tiež objavuje pocit, že tí, ktorým skutočne záleží na zachovaní úcty počas svätej omše, sú osamotení, že nikto iný nezdieľa ich obavy. Ak už nič iné, prieskum RPC by mal byť útechou pre týchto veriacich, ktorí v žiadnom prípade nie sú sami.

Edwin Benson

Zdroj: aftp.it

Neváhajte mi napísať Vaše postrehy a nápady emailom na info@oteclubomir.sk

Vaše milodary umožnia vznik povzbudivých myšlienok a ich publikovanie. Akákoľvek čiastka je veľkou pomocou!

Každý týždeň nový podcast otca Ľubomíra o duchovnom živote a aktuálnom dianí nájdete na Youtube, Spotify alebo ApplePodcast.

Previous
Previous

Mária, Matka Božej Prozreteľnosti

Next
Next

Krvavé mučeníctvo a železná viera: Nezlomný biskup Vojtaššák a jeho boj za slovenskú Cirkev