Tajomstvo Betlehema
Zdroj: unsplash.com
Našim čitateľom ponúkame rozjímanie o tajomstve Vianoc z knihy „Betlehem“ (SEI, Turín 1950). Je to jedno z najznámejších diel anglického duchovného autora Fredericka Williama Fabera (1814-1863).
Stred všetkých svetov
Svätá jaskyňa osvetľuje rozsiahle oblasti v Božej mysli a odhaľuje nám ich pomocou zmesi symbolov a skutočností. Veď čo nám zjavuje červenkastý lampáš, ktorý vietor kolíše v rukách svätého Jozefa? Stred svätej jaskyne je pred naším pohľadom stále skrytý.
Okolo vteleného Slova, ktoré ešte nevystúpilo na svetlo, sa koncentrujú všetky ostatné veci. On je stredom všetkých svetov, väčšinou neviditeľných. Dokonca aj Jeho vlastné stvorenia, vrátane Jeho božskej Matky, v tom okamihu vytvárajú okolo Neho prekážku, ktorá bráni vidieť Ho. Napriek tomu sa z času na čas prejavuje, ako to urobí dnes o polnoci, aby tentoraz zostal viditeľný, hoci len nejasne, na tridsaťtri rokov. Ale aj keď Slovo zostáva skryté, je napriek tomu príťažlivosťou, jednotou, životom, zmyslom, úspechom a vznešeným odpočinkom všetkých svetov, ktorých je stredom.
Okolo neho, ako kláštor okolo svätyne, v ktorej prebýva, sú krása a moc stvorenej svätosti, ktoré chránia jeho nevýslovnú čistotu pred kontaktom a blízkosťou obyčajných tvorov. Mária sa modlí uprostred svätej jaskyne.
Na prvý pohľad nie je na jej duchovnej kráse nič pôsobivé ani presvedčivé. Mnohé betlehemské ženy ju popoludní videli prechádzať okolo svojich dverí bez toho, aby si na nej všimli nejakú črtu, ktorá by mohla vzbudiť ich obdiv alebo aspoň záujem. Možno z nejakej charakteristiky jej postoja alebo z reči svätého Jozefa vedeli, že pochádza z Nazareta. Možno ju považovali za príliš mladú pre takého staršieho manžela a pozerali na ňu s chvíľkovou zhovievavosťou kvôli jej budúcemu materstvu. Ale okrem týchto dojmov im nenapadlo myslieť na jej nevýslovnú dôstojnosť; nevšimli si svetlo, takmer habituálnu extázu, ktorá žiarila z jej pohľadu. Nelial sa z nej parfum, ktorý by ich zahalil do nebeskej atmosféry. V týchto ženách nebolo nič, na čo by mohla pôsobiť príťažlivosť Máriinej impozantnej svätosti.
Tak je to vždy s Božími vecami, ktoré hlasno neprejavujú svoje práva. Naopak, ich výrečnosť spočíva v ich mlčaní a ich krása v ich tajomnej diskrétnosti. Božie veci nesvietia pred očami, aby násilne presviedčali; dotýkajú sa srdca, rozširujú ho, premieňajú ho, a keď ho do istej miery pripodobnia sebe, vstúpia doň a zmocnia sa ho. Vyžadujú si štúdium a to je ich charakteristickou črtou. Svätosť je veda, ktorej štúdium musí byť riadené a sprevádzané jej pravidlami, svetlom jej objavov a jemnosťou jej procesov. Čím je niečo bližšie k Bohu, tým žiarivejšie je svetlo, ktoré to preniká, a preto to treba študovať s trpezlivou vytrvalosťou. Z toho vyplýva, že neexistuje nič, čo by si vyžadovalo toľko štúdia ako posvätné Ježišovo človečenstvo a následne vyvolená Matka jeho človečenstva. Ježišovi a Márii sa veľmi približuje tichá nádhera a veľkosť svätosti svätého Jozefa.
Tu je teda to, čo tvorí stred svätej jaskyne. Nestvorená svätosť a stvorená svätosť v jednej osobe a v dvoch prirodzenostiach, vtelené Slovo; je tu Stvoriteľ ako dieťa, ale stále neviditeľný; taký je predmet nášho obdivu, našej lásky, našej vďačnosti a absolútnej adorácie. Okolo neho a takmer obklopené jeho svetlom a krásou sú dva svety stvorenej svätosti, oba obrovské, slávne a neporovnateľné. V jednom z týchto svetov prebýval deväť mesiacov sám Ježiš a ráčil si z jeho hmoty vziať prvky na vytvorenie svojho stvoreného tela a krvi. Druhý z týchto dvoch svetov, tesne mimo skutočného tajomstva Vtelenia, umiestnil po svojom boku ako predvoj na svoju vlastnú obranu, ako družicu určenú na službu sebe a svojej Matke, ako tieň, pod ktorého ochranou a záštitou mohlo tajomstvo pôsobiť spôsobom, ktorý najviac vyhovoval božským dokonalostiam, ako tieň večného Otca, ktorý ho sprevádzal zhora.
Hierarchia Vtelenia
Tieto tri svety tvoria systém, ktorý možno nazvať hierarchiou vtelenia v tom najprísnejšom zmysle slova; alebo jadro tejto hierarchie, ak hovoríme menej striktne, hoci stále s úplnou presnosťou. V druhom prípade do tohto systému vstupujú a zúčastňujú sa na ňom apoštoli, svätý Ján Krstiteľ, evanjelisti a ďalší. Teológovia sa odvažujú nazývať tieto tri sväté svety menom pozemská trojica; a zvyky svätých a zbožných spisovateľov posvätili tento úctivý a odvážny jazyk. Betlehemská jaskyňa je teda pôsobivým obrazom trojitého majestátu neba. Tam sú božské tiene jasnejšie definované a vtlačené. Tam sú zhromaždené a sústredené všetky podobnosti medzi Stvoriteľom a stvorením. Betlehemská jaskyňa je teda posvätným chórom stvorenia, Stvoriteľ je tam prítomný vo stvorenej prirodzenosti.
Pozemské blažené videnie
Predstavuje nám akúsi blaženú pozemskú víziu, v ktorej sú jednota, odlišnosti, vzťahy a vychádzania Najvyššieho tak úžasne znázornené, že preniknú duše divákov nadšením a hrejivou láskou. Čo sú v porovnaní s tým tajomstvá harmónie a poézie, zázraky nebeskej klenby, zaujímavá veda o minulých výtvoroch exhumovaných z hlbokých jaskýň, ktoré ukrývajú nemé a staré kamene; čo je zaujímavé štúdium hmoty takej premenlivej a rozmanitej, že sa neurčitými a stále novými analýzami redukuje na svoje posledné prvky, po ktorých objaviteľský génius sklamaného chemika tuší ďalšie štiepenia a ďalšie tajomné zákutia, ktoré sú momentálne nedosiahnuteľné?
Aký je v porovnaní s tým radostný úžas nadšeného fyziológa, ktorý s mikroskopom v ruke trpezlivo a mlčky sleduje počiatok života v labyrinte jeho mnohých buniek; čím sú všetky tieto intelektuálne radosti v porovnaní s radosťou z tej matky vied, ktorá kvitne v nebi, totiž teológie, ktorá nás takto uvádza do vnútornej svätyne stvorenia a v žiarivom lesku nám ukazuje pozemskú Trojicu v betlehemskej jaskyni?
Frederick William Faber
Zdroj: corrispondenzaromana.it
Neváhajte mi napísať Vaše postrehy a nápady emailom na info@oteclubomir.sk
Vaše milodary umožnia vznik povzbudivých myšlienok a ich publikovanie. Akákoľvek čiastka je veľkou pomocou!
Každý týždeň nový podcast otca Ľubomíra o duchovnom živote a aktuálnom dianí nájdete na Youtube, Spotify alebo ApplePodcast.